Våra villkor
Dessa villkor gäller vid handel via www.vaxjoelektriska.se.Priser
Alla våra priser är angivna inklusive moms i svenska kronor. Priset kan justeras utan förvarning. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo.Ålder
Du måste vara 18 år eller äldre för att få handla hos oss.Betalning
Betalning sker via våra sammarbetspartner Klarna. Du kan betala med faktura, delbetalning, kort och direktbank. Vid köp med faktura eller delbetalning gäller Klarnas villkor. All form av betalning sker med säker kryptering för att skydda din identitet.Fakturabetalning
Hos oss kan du välja att betala med faktura via svenska Klarna AB. En säker kreditkontroll görs direkt online. Du måste ange personnummer samt att adressen du anger är den adress som köparen/företaget är bokförd på. Fakturan skickas via mail i samband med att leveransen går från oss. Betalningsvillkor är 30 dagar netto. Om fakturan inte betalas i tid skickas det ut en påminnelse och då debiteras också en påminnelseavgift om fn 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% per år + gällande referensränta.Leveranskostnad / Leveranssätt SVERIGE
Alla beställningar över 1000 kr levereras fraktfritt till utlämningsställe inom Sverige. Vid beställningar under 1000 kr är frakten 75 kr inom Sverige. För leverans hem till din dörr tillkommer 169 kr.Leveranstid
Alla leveranstider är preliminära. Olika faktorer som t.ex. slutförsäljning, lagerhållning hos leverantören, produktionsförseningar, extrem belastning etc. kan göra att leveransen sker senare än beräknat. Om detta är fallet så meddelar vi dig så snart som möjligt. Varor vi har på lager skickas normalt inom 3-6 arbetsdagar. Leveranstiden från vårt lager till dig är normalt 2-4 arbetsdagar. Om du har särskilda önskemål kontakta gärna oss så hjälper vi dig.Varor som vi inte har på lager har en längre leveranstid. Leveranstiden kan då variera beroende på vilken leverantör som varan beställs ifrån.
Vi återkommer till dig med en mer exakt leveranstid. Dock är leveranstiderna alltid preliminära.
Beställer du flera varor med olika leveranstider så strävar vi efter att skicka alla dina produkter med en sändning. Om du har önskemål om delleverans så kan du kontakta oss så hjälper vi dig med det. I vissa fall kan en extra avgift tillkomma.
Självklart har du rätt att häva ditt köp i samband med att du får besked om leveranstid om denna är längre än vad som uppgavs vid köptillfället.
Leveransförseningar
Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via mejl, brev eller telefon.Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.
Leveranser utanför Sverige
Om du vill ha leverans till ett land utanför Sverige så kan du kontakta oss så återkommer vi med priser och villkor. För leverans utomlands så krävs fullständig förskottsbetalning.Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök
I de fall paket, brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Växjö Elektriska av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Växjö Elektriska debitera beställaren en avgift.För brev och paket uppgår avgiften till 250kr per paket och för lastpall/större paket till 600kr per lastpall/paket. Avgiften tas ut för att täcka kostnader för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Växjö Elektriska. Vill beställaren att Växjö Elektriska skickar beställningen på nytt kommer avgiften ovan fortfarande debiteras.
Avgiften ska vara betald innan beställningen skickas på nytt.
Ovan avgift tas ut även om kunden, efter returnerad vara, väljer att avboka/returnera sin order.
I de fall fraktbolaget eller Växjö Elektriska har kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men ingen finns på plats vid leveranstillfället eller är kontaktbar, utgår en extra avgift på 300kr för ett nytt leveransförsök.
Ångerrätt och Returer
Vid köp i vår webbutik har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska ha lämnats in på ett fraktombud inom dessa 14 dagar. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i sitt originalemballage. Varan ska packas på ett sådant sätt att inte orginalkartongen eller etiketter skadas med t.ex. tejp. Skulle varan eller kartongen vara skadad så förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag på det återbetalade beloppet. Detta innebär att konsumenten behöver ersätta Växjö Elektriska för skadorna som har upsttått på varan eller kartongen. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Returen måste skickas på ett sådant sätt att produkten ankommer till vår returadress. Växjö Elektriska är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse. Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Du har i dessa fall en ångerrätt på 3 arbetsdagar från det att du beställt din vara från oss. Ångerrätt gäller ej rea-varor.För att utnyttja ångerrätten ber vi dig att kontakta oss på info@vaxjoelektriska.se Vi informerar dig då om hur du går tillväga för att returnera ditt köp. Tänk på att inte skicka tillbaka en vara utan att först kontakta oss.
Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen.
Reklamationer
Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss inom 7 dagar på reklamation@vaxjoelektriska.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer. Därefter utvärderas ärendet och vi återkommer inom 14 dagar med besked om reklamationen är godkänd eller inte. Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara står vi för returfrakten samtidigt som vi i första hand byter ut varan mot en ny. Är reklamationen inte godkänd så står du som kund för fraktkostnader.Avbeställning av order
Avbeställning av en order ska ske senast 4 timmar efter att ordern är lagd. Görs en avbeställning senare än 4 timmar efter ordertillfället kan den godkännas mot en avgift på 10-100% av ordervärdet beroende på produkt och hur lång tid efter ordertillfället avbeställningen görs.Transportskador
Alltid när du hämtar ut eller mottager en vara ska du kontrollera emballage och själva varan om eventuella skador har uppstått i transporten. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens, be cahufför/utlämningsställe notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta inom 2 dagar till fraktbolaget och till oss. Spara alltid avier och kvitton.Vid alla transportskador kontakta info@vaxjoelektriska.se och bifoga i mail tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage och uppge i mail ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Du måste därför anmäla skadan till oss senast 24 timmar efter att du har mottagit din vara.
Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras.